نحوه‌ی قیمت گذاری محصولات

اهمیت نظر مشتری در نحوه قیمت گذاری محصولات

با توجه به نظری که مشتری در رابطه با محصول شما خواهد داشت، می­توانید قیمت مناسب برای محصول خود اتخاذ کنید. این روش یکی از مرسوم­ ‎ترین روش­های قیمت گذاری در ایران بوده به طوری که ابتدا با مبلغ پایین شروع به کار کرده و زمانی که مشتری به محصول یا خدمت ارائه شده وابسته شد، قیمت آن را افزایش می­دهند. این راه به تنهایی کمک کننده نبوده زیرا در اکثر اوقات باعث شکست کسب و کار پس از مدتی خواهد شد.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

ارزیابی میزان هزینه­‎ای که مشتری می­‎پردازد

با نظرسنجی از مشتری می­توان فهمید تا چه حد حاضر است برای محصول مورد نظر هزینه کند. این مورد هم تا حدودی می­تواند به قیمت گذاری محصولات کمک کند ولی به تنهایی فایده نخواهد داشت.

pricing strategy

محاسبه قیمت محصول توسط تولیدکننده

با محاسبه مقدار هزینه­ ای که تولید کننده برای ساخت محصول، تبلیغات آن و سودی که انتظار دارد می­توان به قیمت محصول رسید. این مورد شاید قیمت بالایی را به وجود بیاورد. از این رو لازم است با دیگر راه­‎ها ترکیب شود.

با توجه به مشکلاتی که هر سه راه به وجود می آورند می­توان فهمید ترکیبی از این سه راه می­تواند بهترین استراتژی در نحوه قیمت گذاری محصولات باشد.

عوامل موثر بر قیمت گذاری محصولات

تصمیماتی که در رابطه با قیمت گذاری محصولات گرفته می­شود به دو دسته عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم می­شوند.

عوامل داخلی

این عوامل خود دسته بندی­ های مختلفی دارند که شامل اهداف بازاریابی، خط مشی ترکیب عناصر بازاریابی، هزینه ­ها و ملاحظات سازمانی هستند.

با در نظر گرفتن هدفی که شرکت در تولید محصول داشته، نوع محصولی که تولید کرده و همچنین بازاری که در آن می­ خواهد محصول خود را به فروش برساند، می­توان قیمت گذاری محصولات را با اهداف و عناصر بازاریابی ترکیب کرد. در کنار این عوامل هزینه­ های شرکت نیز مهم تلقی می­شوند زیرا در آخر یک شرکت با توجه به هزینه ­هایی که برای تولید کالا صرف کرده است، قیمت آن را محاسبه می­کند.

عوامل خارجی

این عوامل هم شامل بازار و تقاضا، شرایط رقابت، کالاها و قیمت­ های رقبا و … هستند.

pricing strategy

 

میزان تقاضای محصول در یک بازار مشخص

باتوجه به بازاری که شرکت در آن فعالیت می­کند و همچنین نیازی که مصرف کننده‌ی آن بازار به کالای تولیدی این شرکت دارد، نحوه قیمت گذاری محصولات متفاوت خواهد بود. برای مثال کالای لوکسی که برای بازاری خاص تولید می­شود، نمی­تواند قیمت پایینی داشته باشد.

شرایط رقابت

به طور کل شرایط رقابت به چهار دسته مختلف تقسیم می­شوند که شامل رقابت کامل، رقابت انحصاری، رقابت انحصار چند قطبی و انحصار کامل هستند.

رقابت کامل زمانی است که هیچ فروشنده­ای نمی­تواند قیمتی بیشتر از قیمت عرف ارائه دهد از این رو قیمت گذاری محصولات همسو با بازار پیش خواهد رفت.

رقابت انحصاری زمانی رخ می­دهد که فروشندگان زیادی در رابطه با یک محصول مشخص وجود دارد و قیمت­ها می­توانند بسیار متفاوت از هم باشند.

رقابت انحصار چند قطبی برای زمانی است که تعداد فروشندگان کم بوده و هر کسی نمی­تواند وارد این بازار شود از این رو قیمت گذاری چند برندی که بازار را در دست دارند به نوعی با هم پیش می­رود.

انحصار کامل زمانی اتفاق می‌افتد که رقابتی وجود نداشته و یک کالای خاص را تنها یک شرکت تولید کرده و در بازار مد نظر به فروش می­رساند.

کالاها و قیمت­های رقبا

کیفیتی که شرکت رقیب ارائه می­دهد در کنار قیمت آن محصول برای باقی شرکت­های موجود در آن بازار مهم بوده و باید حواس خود را به طور کامل جمع تغییر خط مشی­های شرکت رقیب کرد.

استراتژی قیمت گذاری

در رابطه با نحوه قیمت گذاری محصولات، استراتژی­ های مختلفی باتوجه به نوع کالای تولیدی، بازار مد نظر و یا به طور کلی عوامل موثر در قیمت گذاری برگزیده می­شود. 4 استراتژی که در پایین توضیح داده شده است از مهم­ترین و اصلی­ ترین استراتژی­ های قیمت گذاری هستند.

pricing strategy

 

قیمت گذاری بالا

این استراتژی زمانی کارساز است که کالای تولیدی منحصر به فرد بوده و نه تنها مشتری به آن نیاز فراوان داشته بلکه نوع مشابه ی از آن در بازار وجود ندارد. این استراتژی بیشتر برای کالاهای لوکس می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت گذاری نفوذی

ابتدا قیمت کالای مد نظر پایین در نظر گرفته شده و پس از فهمیدن نیاز بازار به آن، قیمت افزایش می‌یابد. همان طور که ابتدای مقاله گفته شد این مورد در بازار ایران به وفور مشاهده می­شود که می­تواند با کوچکترین اشتباهی استراتژی غلطی تلقی شود.

قیمت گذاری اقتصادی

در این استراتژی قیمت­ ها پایین در نظر گرفته شده است. شرکت از روش­ها و مواد اولیه­ ی ارزانتری برای تولید محصولات استفاده می­کند تا هم خود ضرر نکرده باشد و هم  مشتریان بتوانند کالای مد نظر خود را تهیه کنند.

قیمت گذاری گزاف

در این روش کالای عرضه شده به بازار دارای نوع مشابه ی نیست. ابتدا کالا با قیمت بالا به بازار عرضه شده و زمانی که رقیبان متوجه استقبال خوب مردم از آن می­شوند ناچار به کاهش قیمت و اتخاد یکی دیگر از استراتژی­ه ای قیمت گذاری خواهیم بود.

 

به طور کل در رابطه با نحوه قیمت گذاری محصولات مهم­ ترین نکته ­ای که باید مد نظر داشته باشید کم نکردن قیمت محصولتان به سبب بهانه­ هایی چون نخریدن مشتری، قبول نکردن بازار و … است. زیرا هر چه ارزش محصول تولیدی خود را پایین آورید حس مشتری نسبت به خرید آن نیز پایین خواهد آمد. در این موارد بهتر است تا جایی که می­توانید هزینه‌ها­ی محصول خود را پایین آورده و این قیمت را به عنوان تخفیف به مشتری عرضه کنید. در این صورت هم ارزش واقعی محصولتان حفظ شده و هم مشتری­ه ای بیشتری به خرید از شما ترغیب می­شوند.

 

منبع : سایت محک